fredag 2. januar 2009

Drammen lever

"Flytte til Drammen? Vel. Et sted må grensen gå. Men en kaffe ihvertfall. Etter rundkjøringen. Med utsikt til elven 2009."

Med dette utfallet i A-MAGASINET 2. januar 2009 gir Vetle Lid Larssen sin honnør til Drammen by, Torvet, ølet, Elvebredden og Ypsilon bro. Herlig, tenkte jeg, da jeg tidlig i dag, med kaffekoppen i hånda, Drammens Tidende og Aftenposten satt ved kjøkkenbordet på Austad og så utover Drammen by. Morgenmenneske som jeg er, har jeg min tid med dagens aviser lenge før mann, naboer og trafikk våkner. En egen side i A-MAGASINET om ETT minutt i Drammen, om Drammen - min by! Her gir Vetle Lid Larssen sin honnør til Drammen, byen som har gjennomgått denne forvandlingen han omtaler som; "Noen har tatt et grep om byen".

Selv er jeg innflytter i Drammen, kom hit tidlig på 1980-tallet som ung, nyutdannet filolog og satte bo sammen med familien min. Tanken var å flytte tilbake til Oslo, vi hadde jo alle vennene våre der etter å ha studert på Blindern i mange år og arbeidet i hovedstaden, men vi fikk det godt i vårt nye hjem, i byen, på Torvet, blant naboene, vennene og folket. Nei, vi er nok ikke blitt drammensere, gudbrandsdøler som vi er, men vi er glad i byen vår, vi trives her, både i byen og i marka. Når hjemlengselen blir for sterk, pakker vi bilen med mat, klær og katt og drar til hytta i Gudbrandsdalen. Vi har det jo begge deler, både røttene våre på bygda og den mer urbane kulturen i Drammen by. Tro det eller ei, vi er alltid glad for å komme hjem til Drammen, prøv selv, ta flere minutter i Drammen, byen er verd det. Og ikke glem den flotte marka vi har, alt det andre skriver Vetle Lid Larssen om. Velkommen!

Hilsen en ekte gudbrandsdøldrammenser.

Ingen kommentarer: