onsdag 21. november 2007

Lyrikk VKII norsk

I tredje klasse norsk arbeider vi no med lyrikken frå 1940-1965. Sentralt her står lyrikaren Halldis Moren Vesaas som ville ha fylt 100 år søndag 18. november. Det har vore skrive mye om ho i dei fleste avisene, ho har vore hylla frå ulike hald både lokalt og sentralt, særleg har Det norske teatret ei flott framsyning som har vore trekt fram på NRK, både i radio og TV. Eg har vist til elevane ulike klipp frå sendingane på TV dei siste dagane, der vi også får sjå små filmsnuttar av denne flotte lyrikaren, som ein mest får tårer i augo av berre ved å høyre stemma til. Søndagsrevyen 18. november viste dette innslaget til ære for den store kvinnelege nynorske lyrikaren. Halldis Moren Vesaas er svært aktuell for avgangselevane i år. NEI EG FÅR ALDRI NOK - (av) HALLDIS MOREN VESAAS 100 ÅR

Oppgave sms, alternativ 2

Jeg har etter inspirasjon fra min gode og kreative kollega, Marita, gjennomført en nynorsktime på sms. Elevene fikk i oppdrag å skrive meldinger til hverandre på nynorsk, jeg valgte ut hvem som skulle sende til hvem, altså to og to, dette for at ikke noen skulle få VELDIG mange og andre ingen. Tema var: "Denne skoledagen". Det var noen som ikke hadde med mobil på skolen - tenk det!! De fikk tilbud om å gå på msn eller Facebook (fjesfjøla) som jeg kaller den (jeg er på Facebook jeg også). Noen av disse meldingene leste vi opp høyt i klassen, det var selvfølgelig frivillig, da noen kunne ha skrevet noe personlig i meldingene som ikke egnet seg for framføring i plenum. Deretter kopierte jeg Maritas opplegg med sms-dikt på nynorsk. Hver og en måtte skrive et dikt på nynorsk med bruk av metafor, etter at jeg hadde gjennomgått forskjellen på en sammenlikning og en metafor. Dette ble vellykket gjennomført, her bestemte jeg hvem som skulle lese sitt dikt opp for hele klassen. En fin måte å fokusere på enkelte detaljer i en analyse eller i språket, og elevene bruker sitt verktøy i undervisningen. De er jo digitale.

Nettstedanalyse


Jeg har valgt å ta for meg nettsiden til birkebeinerrennene, en side de kaller; Birkebeiner - Utfordringer og opplevelser for alle! Denne nettsiden gir først en oversiktlig informasjon om de ulike rennene som foregår denne sesongen med pekere direkte til de enkelte arrangementene. Åpningssiden har et bilde av en skiløper i fin stil i en oppkjørt løype, noe som virker innbydende på alle skifrelste. Denne siden ser ut til å være laget for dem som kjenner til birkebeinerarrangementene fra før, da ingen ytterligere informasjon gis på denne siden, kun pekere til de enkelte arrangementene; Birkebeinerrennet, Birkebeinerrittet og Birkebeinerløpet. Disse sidene har ulike farger og utforming, de bruker alle skrifttype Times New Roman 12 med hvit bakgrunn, men skifter mellom blå, gul og oransje farge som bakgrunn på hovedmenyen og logoen øverst på siden, sammen med noe av trestrukturen både til venstre og høyre. Dette gjør at sidene får "sin" identitet og leseren blander man dem ikke så lett sammen. Den enkelte nettleser, eller aktive løper, må selv logge seg inn på siden for de ulike rennene han/hun ønsker informasjon om, for eksempel Birkebeinerrrennet 15.mars 2008. Ved å klikke seg inn på denne siden gis det menypekere på venstre side med opplysninger om kart, mat og drikke, selve renndagen, løype, resultatservice, kart og transport/overnatting osv. Det er samsvar mellom det som menypekerne viser til i trekartet til venstre på siden med det som gis av opplysninger på selve hovedsiden. For eksempel gis det mulighet for å klikke seg direkte til påmeldingslistene både ved å dra menypekeren over selve hovedsiden og finne en lenke der, en tekstintegrert peker, samt å finne samme lenke i trekartet til venstre på siden. Hovedsiden har også hyperlenker til ulike artikler og nyhetssider rundt dette arrangementet, for eksempel NettBirken, der det finnes artikler, informasjon, veiledning, tips om kosthold, treningsutstyr og treningstips for den treningsglade. For å komme til denne siden kan man velge å trykke direkte på NettBirken, eller bruke den fullstendige internettadressen som er lagt ut i tilknytning til pekeren. En rask og grei måte å komme inn på nettstedet på for dem som ønsker å kopiere denne adressen direkte til sitt nettsted. På høyre side er det direktepekere til send e-post til rennet, evaluring av rennet 2007 (som forøvrig ble avlyst), birkebeinerfesten og birkebeinerprøven. Videre under til høyre på siden er alle general- og hovedsponsorene listet opp med sine logoer, der man kan klikke seg inn på den enkelte logo og få informasjon om deres arbeid, tilbud og salg av sportsutstyr og nyheter, for eksempel sportsbutikken Sport1 og Salomon sportsutstyr. Også løssalgsaviser er listet opp her som hovedsamarbeidspartnere, dette er nok mest som reklame for vg, men avisen er oppdatert, så riksnyhetene får man også tilgang til via denne siden. Dette gjør jo denne siden dagsaktuell, ikke bare om de kommende renn, men også andre nyheter, politisk både innenriks og utenriks. Siden har flere tekstintegrerte pekere med direkte kobling til den aktuelle siden de omtaler, de viser for eksempel dette ved å legge teksten til - DELTA I BIRKEBEINERRENNET FOR "RIGHT TO PLAY" - Se mer info HER - eller de legger hele internettadressen ut midt i teksten på siden; - Informasjon om seedingsrenn og seedingstabeller finner du her: http://www.birkebeiner.no/renn/index.php?kat=74 . Jeg vil si denne nettsiden er multimodal, hvis kun bruk av bilder, reklame og tekst skal være tilstrekkelig for at siden kan benevnes som en sammensatt tekst, uten lenker til video, TV- eller musikkvideoer. Det kunne vært aktuelt med for eksempel et klipp, en video, fra sendingene på TV fra fjorårets Birkebeinerarrangement, det hadde i alle fall gjort siden noe mer multimodal, hvis graden av det multimodale skal diskuteres. De uttrykksformene som er med; bilder, reklame og tekst, virker sammen i et hele med lenker og pekere som gir utfyllende informasjon og veiledning, opplysninger om tider, renn, påmelding, kontroll av eget id-nummer og frister. Min konklusjon er at arrangørene av birkebeinerrennet har et interessant, til dels multimodalt nettsted, med alt som er viktig å vite for den enkelte deltaker. Det er enkelt å finne fram på hovedsiden sammen med trestrukturen til venstre, informasjonen på hovedsiden er tydelig og klar. Det kan kanskje virke noe overlesset med all informasjon på én side, men samtidig sørger i alle fall arrangørene for at løperne ikke går glipp av noe. At de i tillegg blir utsatt for noe reklame oppleves kanskje mer opplysende enn som kjøpepress, da dette kanskje er en gruppe som heller trener enn frekventerer kjøpesentre. :-) God tur!