onsdag 21. november 2007

Nettstedanalyse


Jeg har valgt å ta for meg nettsiden til birkebeinerrennene, en side de kaller; Birkebeiner - Utfordringer og opplevelser for alle! Denne nettsiden gir først en oversiktlig informasjon om de ulike rennene som foregår denne sesongen med pekere direkte til de enkelte arrangementene. Åpningssiden har et bilde av en skiløper i fin stil i en oppkjørt løype, noe som virker innbydende på alle skifrelste. Denne siden ser ut til å være laget for dem som kjenner til birkebeinerarrangementene fra før, da ingen ytterligere informasjon gis på denne siden, kun pekere til de enkelte arrangementene; Birkebeinerrennet, Birkebeinerrittet og Birkebeinerløpet. Disse sidene har ulike farger og utforming, de bruker alle skrifttype Times New Roman 12 med hvit bakgrunn, men skifter mellom blå, gul og oransje farge som bakgrunn på hovedmenyen og logoen øverst på siden, sammen med noe av trestrukturen både til venstre og høyre. Dette gjør at sidene får "sin" identitet og leseren blander man dem ikke så lett sammen. Den enkelte nettleser, eller aktive løper, må selv logge seg inn på siden for de ulike rennene han/hun ønsker informasjon om, for eksempel Birkebeinerrrennet 15.mars 2008. Ved å klikke seg inn på denne siden gis det menypekere på venstre side med opplysninger om kart, mat og drikke, selve renndagen, løype, resultatservice, kart og transport/overnatting osv. Det er samsvar mellom det som menypekerne viser til i trekartet til venstre på siden med det som gis av opplysninger på selve hovedsiden. For eksempel gis det mulighet for å klikke seg direkte til påmeldingslistene både ved å dra menypekeren over selve hovedsiden og finne en lenke der, en tekstintegrert peker, samt å finne samme lenke i trekartet til venstre på siden. Hovedsiden har også hyperlenker til ulike artikler og nyhetssider rundt dette arrangementet, for eksempel NettBirken, der det finnes artikler, informasjon, veiledning, tips om kosthold, treningsutstyr og treningstips for den treningsglade. For å komme til denne siden kan man velge å trykke direkte på NettBirken, eller bruke den fullstendige internettadressen som er lagt ut i tilknytning til pekeren. En rask og grei måte å komme inn på nettstedet på for dem som ønsker å kopiere denne adressen direkte til sitt nettsted. På høyre side er det direktepekere til send e-post til rennet, evaluring av rennet 2007 (som forøvrig ble avlyst), birkebeinerfesten og birkebeinerprøven. Videre under til høyre på siden er alle general- og hovedsponsorene listet opp med sine logoer, der man kan klikke seg inn på den enkelte logo og få informasjon om deres arbeid, tilbud og salg av sportsutstyr og nyheter, for eksempel sportsbutikken Sport1 og Salomon sportsutstyr. Også løssalgsaviser er listet opp her som hovedsamarbeidspartnere, dette er nok mest som reklame for vg, men avisen er oppdatert, så riksnyhetene får man også tilgang til via denne siden. Dette gjør jo denne siden dagsaktuell, ikke bare om de kommende renn, men også andre nyheter, politisk både innenriks og utenriks. Siden har flere tekstintegrerte pekere med direkte kobling til den aktuelle siden de omtaler, de viser for eksempel dette ved å legge teksten til - DELTA I BIRKEBEINERRENNET FOR "RIGHT TO PLAY" - Se mer info HER - eller de legger hele internettadressen ut midt i teksten på siden; - Informasjon om seedingsrenn og seedingstabeller finner du her: http://www.birkebeiner.no/renn/index.php?kat=74 . Jeg vil si denne nettsiden er multimodal, hvis kun bruk av bilder, reklame og tekst skal være tilstrekkelig for at siden kan benevnes som en sammensatt tekst, uten lenker til video, TV- eller musikkvideoer. Det kunne vært aktuelt med for eksempel et klipp, en video, fra sendingene på TV fra fjorårets Birkebeinerarrangement, det hadde i alle fall gjort siden noe mer multimodal, hvis graden av det multimodale skal diskuteres. De uttrykksformene som er med; bilder, reklame og tekst, virker sammen i et hele med lenker og pekere som gir utfyllende informasjon og veiledning, opplysninger om tider, renn, påmelding, kontroll av eget id-nummer og frister. Min konklusjon er at arrangørene av birkebeinerrennet har et interessant, til dels multimodalt nettsted, med alt som er viktig å vite for den enkelte deltaker. Det er enkelt å finne fram på hovedsiden sammen med trestrukturen til venstre, informasjonen på hovedsiden er tydelig og klar. Det kan kanskje virke noe overlesset med all informasjon på én side, men samtidig sørger i alle fall arrangørene for at løperne ikke går glipp av noe. At de i tillegg blir utsatt for noe reklame oppleves kanskje mer opplysende enn som kjøpepress, da dette kanskje er en gruppe som heller trener enn frekventerer kjøpesentre. :-) God tur!

4 kommentarer:

Marita sa...

Veldig bra analyse Liv, og du hadde funnet en nettside som egna seg godt til analyse. Det var noen galt med den første lenken du hadde lagt inn, men de andre fungerte. Du har tydelig skjønt hva en slik analyse går ut på (nå hørtes jeg akkurat ut som en lærer som kommenterer stiler...:)

Liv Marie Schou sa...

Takk til Marita! Lenken er nå rettet opp. :-) LIv

Hildegunn sa...

Ja, dette var en god og grundig beskrivelse og strukturanalyse av Birkebeiner-nettstedet. Du har gjort oppgaven større en du egentlig trengte (egentlig skulle dere bare plukke ut et par punkt fra den analysen dere gjorde på samling - da hadde vel du Nynorsksenterets nettsted?) Men dette ble en persnlig og interessant tekst - helt i samsvar med alt det andre på bloggen din. Du har gjort godt rede for struktur, pekere og lenker. (Var det ingen tekstintegrerte pekere?)
En liten utfordring til slutt: I hvilken grad vil du si at dette nettstedet er multimodalt (= en sammensatt tekst)? Hvilke modaliteter/tegnsystem er brukt?

Hildegunn

Liv Marie Schou sa...

Tusen takk, har redigert analysen min og fått med tekstintegrerte pekere, graden av det multimodale og modaliteter/tegnsystem. Morsomt å jobbe med slike analyser, tar gjerne det jeg egentlig skulle jobbe med; Nynorsksentrets nettsted, hvis jeg får tid. Skjønner ikke at jeg ikke gjorde det. Takk i alle fall, så langt:-) Liv.