Etter kunnskapsløftet skal vi løfte norskfaget fram i et internasjonalt perspektiv, jeg har skrevet om dette tidligere: http://docs.google.com/Doc?docid=dchjktnz_2d27t6w2c&hl=no (Internasjonale perspektiver i norskfaget)
Vi skal forklare flerspråklighet og gi eksempler på hvordan språklig og kulturell samhandling kan bidra til språklige endringer og kulturell bevissthet (fra læreplan Vg1). Da jeg leste Aftenpostens anmeldelse av boken Svalene i Kabul av Yasmina Khadra, fra et Kabul under Talibanstyret http://www.aftenposten.no/kul_und/litteratur/article2351015.eceog http://www.aftenposten.no/kul_und/litteratur/article2351016.ecebegynte jeg å tenke på hvilke bøker som egner seg for å oppfylle dette målet.
Jeg fikk vond samvittighet, fordi jeg føler dette er noe jeg skulle ha gjort i mine klasser og ikke rekker. Men jeg sitter igjen med følelsen at dette kan være en for vanskelig bok for elevene i VG1. Den samme forfatteren har skrevet boken Etter attentatet, som foregår i Tel Aviv. Det mangler ikke på forslag til litteratur som tar opp dette temaet, jeg kan nevne Mitt liv, min frihet av Ayaan Hirsi Ali, en selvbiografi om kvinners oppvekst i Somalia, Yacoubian-bygningen av Alaa Al Aswany; fra det egyptiske livet i en stor bygård midt i Kairo (de som har lest og likte En dag i oktober av Sigurd Hoel, vil garantert like denne. Hva med en sammenlikning?). Andre bøker som er verd å nevne er Huset ved moskeen av Kader Abdolah, en familiefortelling fra Iran, så den kjente Drageløperen av Khaled Hosseini og Tusen strålende soler av samme forfatter, begge bøkene fra Afghanistan. Drageløperen er filmatisert og egner seg derfor både som bok og film i klasserommet. En annen bok som ble anmeldt i Aftenposten søndag 6. april er boken Kiffe kiffe i morgen av Faïza Guène, om tenåringslivet, det å bli voksen i en fattig forstad til Paris. Hovedpersonen Doria er 15 år, og vi følger henne gjennom et helt år, moren er analfabet og faren drar tilbake til Marokko i skuffelse over å ikke ha fått noen sønn. En bok om de fattige og arbeidsløse i Paris med bakgrunn fra Nord-Afrika.
Samtidig som vi oppfyller temaet må vi også finne bøker som egner seg for denne årsklassen, og det er dette jeg føler er vanskelig. Lurer litt på å få elevene til å velge bok selv som ivaretar dette perspektivet, da finner vi ut hvilke bøker elevene velger, og vi kan dra nytte av den erfaringen neste år. Det viktigste er jo at elevene viser forståelse for det de leser. Andre aktuelle bøker nevnes i Internasjonale perspektiver i norskfaget, se egen lenke.
Som lærer er det verste å ikke få tid til det du mener du bør rekke.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar